Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 16 | Volgende
20051211_1439t 20051211_1440t 20051211_1442t 20051211_1443t 20051211_1444t 20051211_1445t 20051211_1446t 20051211_1447t
Dag 16 zo. 11 december 2005

Route
Nouākchott, rustdag

Quote van de dag


Verhaal
's Ochtends vroeg vertrokken de Lastmiles, omdat zij de minste tijd overhadden na aankomst en ze geen risico wilden lopen hun vlucht te missen. Robin en Floris gingen op pad voor de reparatie van de banden, een van de Kadettilac en de leenband van de Terra. Robin vertelt: In deze landen zijn bandenreparatiewinkeltjes vlug gevonden, zolang je maar niet zoekt naar een Profile-achtig bedrijf met een moderne garage achter een mooie gevel. Denk eerder aan een schuurtje met daarin een bed, stapels oude en nieuwe banden en een kist met wat gereedschap. Buiten staat een gemotoriseerde compressor (dat wel) en een zelfgemaakt apparaat met een grote hefboom om de banden van de velg te drukken. Voor een paar kwartjes werden de binnenbanden verwijderd en ook hier gewone tubeles banden van gemaakt. Daarna gingen we op zoek naar een garage waar de Chrysler kon worden hersteld, zonder succes.

Eenmaal terug bij het hotel kwam net de Chrysler aan, gesleept door de Duitse Landcruiser. Het was een vrolijk weerzien, uiteindelijk hadden de Droombouwers nog niet eens zo'n hele slechte tijd gehad op het strand. Der Wolfgang was jarig en dat hadden ze op het strand gevierd. Met de Mercure-chauffeur van de avond ervoor reden we naar een garage voor het herstel van de Chrysler, ergens verstopt op een binnenplaats. Opnieuw kwamen we terecht op een smerige, van olie en autowrakken vergeven plek waar ook weer vlees-vol-vliegen werd verkocht.

20051211_1448t 20051211_1449t 20051211_1450t 20051211_1451t 20051211_1452t 20051211_1453t
20051211_1454t 20051211_1460t
20051211_1461t 20051211_1464t

Robin vertelt: Ons vertrouwen in de Mercure-chauffeur bleek volkomen onterecht, hij speelde onder een hoedje met de garageman en samen probeerden ze ons vakkundig een poot uit te draaien. Samen met Rob probeerden ik me te weren tegen deze geldwolven, die waarschijnlijk al dachten met vervroegd pensioen te kunnen. Op zich was de reparatie helemaal niet zo'n groot probleem, de monteur had verstand van zaken en hij zag dat alleen de katalysator verstopt was. Dit was redelijk te verklaren, sinds Nouadibhou hadden we geen ongelode benzine meer kunnen krijgen. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de kat, het keramische materiaal dat er in zat was helemaal verbrokkeld en blokkeerde de hele boel. De katalysator werd uit het uitlaatsysteem gesneden en vervolgens met weinig intelligentie en veel geweld (lees: met een hamer en een stalen pen)ontdaan van zijn inhoud. Daarna werd het ding net zo simpel weer teruggelast. Intussen probeerden de geldwolven ons aan te slaan voor de garagekosten, het loon voor de monteur, het loon voor de lasser, het gas voor het lasapparaat (dat er overigens levensgevaarlijk uitzag met die halfverpulverde rubberslangen) en zo nog wat. Beroerd van de hitte en de ronduit smerige omgeving probeerden we de schade beperkt te houden, en uiteindelijk konden we de Midlife Chrysler op eigen kracht terugsturen naar het hotel.

Daar werd intussen hard gewerkt aan het herstel van de FOMbus, die nog steeds aan het modderen was met de brandstoftoevoer. Robin is nog even langsgegaan bij bandenman om hem een petje en T-shirt van onze bandensponsor te brengen, waar de beste man enorm blij mee was. Hij wilde er wel mee op de foto, maar durfde het shirt niet meteen aan te trekken omdat hij het niet vies wilde maken. Omstanders wisten raad: het shirt werd op zijn borst gedrapeerd voor de foto.

Die avond hebben we gegeten met de Duitsers, die nog een hoop biertjes van ons tegoed hadden. Nu waren deze al aan de prijzige kant, want illegaal, maar de rekening werd nog een beetje opgevoerd door er heel wat meer biertjes op te zetten. Ook voor het internetten werd een speciaal tarief gerekend en de volgende dag bij het afrekenen probeerden de hoteleigenaars nog wat tax toe te voegen. Helaas is niet iedereen hier zo eerlijk als onze bandenman!


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions