Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 13 | Volgende
20051208_1011t 20051208_1014t 20051208_1015t 20051208_1018t 20051208_1019t 20051208_1023t 20051208_1024t 20051208_1028t
Dag 13 do. 8 december 2005

Route
Kamp 1 - Kamp 2 (Sahara)

Quote van de dag
Zuiver zand-aardige olie!

Verhaal
Vroeg op, het was koud. De gids, die beslist weigerde om bij een van ons een slaapplek te accepteren en die met slaapzak en dikke deken in de buitenlucht heeft gebivakkeerd, was al op en had van de dorre takjes die hier overal rondzwerven een klein vuurtje gemaakt waarop hij in een meegebracht potje muntthee aan het maken was. Ralf heeft uitgebreid thee gedronken met de gids, voor Robin was dat toch even wat te veel gevraagd. Destijds in China heeft hij dapper de onvermijdelijke thee doorstaan, maar dat was geen mierzoete muntthee.

Na het ontbijt gingen we weer onderweg. We troffen veel hobbels hetgeen erg zwaar was voor wagens en inzittenden. Een steile zandheuvel werd met veel motorgeweld door alle teams glansrijk overwonnen.

Na een kilometer of 40 kwam de Chrysler in de problemen. Er bleek een lek in het carter te zijn geslagen, daarbij was de hydrauliek van stuurbekrachtiging kapot. Het carter werd gerepareerd, waarvoor eerst alle motorolie er uit moest (deze is keurig netjes opgevangen en bewaard in de pannenset). Toen eindelijk het laatste beetje olie er uit was gepoerd met stukjes papier kon met tweecomponentenspul "vloeibaar metaal" uit de Chrysler Supplier het lek worden gedicht, waarna alleen nog de olie moest worden gefilterd en weer in motor gegooid. Dit laatste duurde overigens wel een eeuwigheid, die door de andere reizigers lijdzaam danwel wanhopig werd uitgezeten. Het uitschakelen van de kapotte powersteering daarentegen was een peuleschil, het mes in de aandrijfriem en klaar. De Chrysler Supplier werd zo Chrysler Fitnesscenter.
20051208_1037t 20051208_1040t 20051208_1049t 20051208_1056t 20051208_1060t 20051208_1065t
20051208_1071t 20051208_1072t
20051208_1073t 20051208_1079t
20051208_1084t 20051208_1085t
20051208_1090t 20051208_1092t

Gelukkig brachten we deze noodgedwongen pauze door in een super mooie omgeving. We stonden vlak bij nomadentent, waar drie kamelenhoeders woonden. Enkelen van ons zijn er op visite geweest en hebben er rauwe kamelenmelk gedronken (je moet toch ergens van aan de schijterij). Het is enorm vet, en met veel suiker lijkt het in de verte op yoghurt. Intussen ontdekten we ook nog dat een goed deel van de inhoud van de voorschokdempers van de Chrysler zich had verspreid over de binnenkanten van de wielkasten. De Chrysler Supplier werd zo Chrysler Massagestudio.

De Kadettilac greeg een eerste lekke band die snel werd gewisseld. Ook hebben verschillende wagens een aantal vastlopers gehad, waarbij vreemd genoeg steeds een ander de schuld had. Wederom blij met de Niva, die helemaal in zijn element geraakte.

Op een goed moment gingen er berichten rond dat er een Fommetje op de grond lag, daarbij vreemde geluiden producerend. Het bleek Oscar te zijn, die met een sleepoog in zijn handen over de grond rolde van het lachen. Commentaar van Matthias: Dan is er iets goed mis. Het viel mee, tijdens het lostrekken van de HiJet was het sleepoog er afgetrokken.

Verder door open desert, af en toe vreemde palen (wegwijzers), tenten van nomaden, kamelen soms met hoeders. De gids nam het stuur over van de Droombouwers, en bleek de gehavende Chrysler met fluwelen handschoenen door de desert te kunnen sturen.
20051208_1097t 20051208_1103t 20051208_1109t 20051208_1114t 20051208_1115t 20051208_1117t
20051208_1118t 20051208_1120t
20051208_1123t 20051208_1124t
20051208_1125t 20051208_1136t
20051208_1149t 20051208_1153t
20051208_1158t 20051208_1160t

We waren van plan om opnieuw een inhaalnacht te maken, om alle tijdverlies "Big Five Style" goed te maken en toch nog op tijd aan de grens van Senegal te kunnen verschijnen. Echter bij het vallen van de avond week de Chrysler om onbekende reden af van de gebaande sporen. Hij reed alleen nog maar rechtdoor en stopte met sturen. Dat was extreem slecht nieuws, niet sturen betekent stoppen, sterker nog niet sturen betekent ook niet slepen! Nadat er een halve kuub zand van het subframe was geveegd (bleek de veiligheidsbril nog bij van pas te komen) kwam de schade aan het licht: Het stuurhuis bleek gebroken.

Dat verklaarde meteen ook de ellende met de powersteering, het stuurhuis was echt helemaal gebroken waardoor het los heen en weer bewoog aan de stuurklom. Daardoor zijn de leidingen gebroken. Een weinig rooskleurige situatie, diep in de desert, zonder stuur dus slepen kon ook niet meer. Monteurs gingen weer aan de slag, het toch proberen. Wie niet mee kon helpen moest zijn nest in, om te kunnen sturen voor de monteurs die 's nachts doorwerkten. Ver in de nacht was het stuurhuis gefixeerd en werd een succesvolle testrit gemaakt. Dat was een feestelijk moment, er doen geruchten de ronde over een indianendans in onderbroek. Geslapen en de volgende ochtend bijtijds op voor de zonsopgang en snel weer op pad.


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions