Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 12 | Volgende
20051207_0939t 20051207_0940t 20051207_0941t 20051207_0942t 20051207_0943t 20051207_0944t 20051207_0945t 20051207_0946t
Dag 12 wo. 7 december 2005

Route
Nou‚dhibou - Desert Kamp 1 (Sahara)

Quote van de dag
G#@%verd*&@me %$&*@!!! We zijn onze camera kwijt!!!

Verhaal
We zijn bijtijds opgestaan. Robin is samen met Menno op pad gegaan om brood te gaan halen, ze belandden na enig gezoek in dezelfde bakkerij waar ze, in tegenstelling tot de andere klanten, werden uitgenodigd om binnen te komen in de bakkerij zelf. Vanwege de forse bestelling duurde het nog even, waardoor ze wel de kans kregen om het hele proces te bezichtigen.

Eindelijk terug bij de anderen stond iedereen al te springen om te vertrekken, we zijn in de wagens geklommen en teruggereden naar T-splitsing, maar niet voordat de Terra zich even stevig had vastgereden... op de camping! Ook de Niva kon moeilijk afscheid nemen van Nouadibhou, voor ons een desolate stoffige rotstad maar voor de Niva de plek om nieuwe bougies te willen. Die zijn, wederom onder grote aandacht van de plaatselijke jeugd, vervangen, waarbij ook de uitlaat even opnieuw moest worden bevestigd. Daarna reden we, vanaf de T-splitsing, een stukje een bouwterrein op om vervolgens de desert in te rijden. Eindelijk in de zandbak! Het begon met een stuk door rotsig terrein, van de gids mochten we het spoor vooral niet verlaten vanwege landmijnen. Kort daarna reden we het zand op en konden we even lekker scheuren en een beetje keet trappen. Er werden wat donuts en achtjes gedraaid (met name FOM maakte zich hieraan schuldig) en wat stoere foto's en filmpjes gemaakt.
20051207_0952t 20051207_0958t 20051207_0961t 20051207_0962t 20051207_0964t 20051207_0970t
20051207_0972t 20051207_0973t
20051207_0974t 20051207_0978t
20051207_0979t 20051207_0980t
20051207_0991t 20051207_0992t

We reden nog een eind verder, toen plots onze camera leek te missen. We riepen de anderen op te stoppen, hetgeen een hoop ontevreden klanken over het bakkie opleverde. In de auto was het ding nergens te vinden, gefrustreerd redeneerden we terug wanneer we voor het laatst de foto's hebben gedownload uit de camera... die schitterende foto's van al die kinderen bij het tankstation niet dus...

Toch maar een zoekactie opgestart. Samen met de FOMmetjes reden we terug, Robin op het dak, hopende het juiste spoor terug te vinden en dan ook nog dat cameraatje terug te vinden in deze enorme zanderige zooi. Als door een wonder werd de camera na een kilometer of vijf terug gespot door Robin, waarna deze nog bijna onder de gele sportvelgen van de FOMbus werd vermorzeld. Het ding bleek nog intact, maar wel een beetje zanderig. Eenmaal terug bij de andere drie stond de Niva op de krik, het bleken grote problemen te zijn. Dit maal was de linker stuurkogel stuk, waarschijnlijk nog een gevolg van de enorme klap van de losgeraakte stuurstang. We hebben een zeil gespannen voor wat schaduw voor de monteurs terwijl de kapotte stuurkogel met een hoop geweld en moeite werd gedemonteerd. Het plan was om met de twee diesels terug te rijden naar Nouadibhou en daar te zoeken naar een vervangend onderdeel.

Robin vertelt: Erik reed mee in de Terra, terwijl ik de gids meenam in de Kadettilac. Terug in Nouadhibou stuurde de gids ons eerst naar een paar parts-shops, hetgeen neerkwam op doelloos gezoek in bakken vol roestige zooi. Volgens de gids zouden na enige tijd een paar andere van de winkels openen, wij zagen echter meer heil in de paar oude Niva's die in de buurt van de camping zouden staan. We vonden er twee, en een winkeltje aan de overzijde van de straat waar ze een complete as met boven- en onderophanging hadden voor een belachelijke prijs. De Niva's stonden op een smerige autoreparatie-yard, naast een vuilnisbelt vol vliegen. Ervoor werd vlees verkocht in wrakkige kraampjes. Het zag er allemaal vreselijk uit en het stonk nog erger. We waren echter nog niet snel weg uit deze ellendige plek.

Het onderhandelen over de prijs bleek een crime. Het leek welhaast onmogelijk om de bizarre vraagprijs wat te drukken, en voor het van de Niva-wrakken op de yard slopen van het onderdeel moest ook onevenredig veel geld op tafel komen. We hebben alle onderhandelingstrucs uit de kast gehaald, ik maakte de ruzie, Erik maakte weer vrienden, de ene partij werd tegen de andere partij uitgespeeld en de gids vertelde er nog even bij dat we in het midden van de desert stonden en dat we maar gauw moesten betalen. Juist. Ik heb de gids vervolgens verteld dat hij zich niet meer mocht bemoeien met de onderhandelingen, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Mokkend liep de gids weg. Uiteindelijk mengde zich een monteur in het geweld die een goed woordje voor ons deed hetgeen nog iets van de prijs afhaalde. Hij was erg blij met het petje dat hem dat opleverde, en wilde er graag mee op de foto.

20051207_0996t 20051207_0997t 20051207_0998t 20051207_0999t 20051207_1001t 20051207_1002t
20051207_1003t 20051207_1004t
20051207_1007t 20051207_1009t



Na nog een korte uitbarsting toen de winkeleigenaar opnieuw tien euro meer wilde hebben (ging niet door) vertrokken we eindelijk met de as. We keerden terug naar de anderen, doodmoe van al het gedoe en vrij uitgedroogd omdat we onszelf tijdens dat hele verhaal niet echt in acht hadden genomen. Onderweg meende de gids dat het juiste moment was gekomen om zijn honorarium nog wat op te voeren, die werd even met een kluitje in het riet gestuurd. Het bakkie bleek intussen een bereik te hebben van meer dan vijfentwintig kilometer! Opnieuw terug bij de anderen (kregen we nog op ons donder omdat we geen sinaasappels mee hadden genomen) is de Niva voorzien van de nieuwe stuurkogel en konden we eindelijk verder. We volgden het spoor van tennisballen, dat door een ander team in de achterveren was gestopt teneinde deze wat stugger te maken. We hielden scores bij wie hoeveel tennisballen had gevonden en FOM reed zijn eerste band aan flarden.

Zo hebben we de eerste dag in de desert afgesloten zonder al te veel kilometers te hebben gemaakt, de zon ging onder en we sloegen ons kamp op. De wagens hebben we in een kring geparkeerd en de tentjes in het midden ervan opgezet. Overnacht in desert.


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions