Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 5 | Volgende
20051130_0341t 20051130_0342t 20051130_0346t 20051130_0348t 20051130_0349t 20051130_0353t 20051130_0355t 20051130_0359t
Dag 5 wo. 30 november 2005

Route
Fes, sleutel/rustdag

Quote van de dag
Mijn slaapdek!! Jullie hebben mijn mooie slaapdek gemold!! Kijk eens wat een gat! Stelletje vandalen!

Verhaal
De volgende ochtend vroeg op en na een luxe ontbijt met croissants en pannenkoeken naar auto's. De Lada bleek grote problemen te hebben, de geleider van de distributieketting was finaal afgebroken. Uiteindelijk is besloten niet deze dag naar Marakech te rijden maar de daar geplande rustdag in Fes te maken en zowel de reparatie van de Lada als het liften van de Voyager uit te voeren.

Robin heeft bij de receptie geinformeerd naar een eventuele Lada-garage, het hotel belde haar mechanicien en Robin werd meegenomen naar buiten waar een mannetje kwam opdraven dat ons voorging op de brommer. Robin, Sven en Rob reden er in de Voyager achteraan naar een garagestraatje waar in kale en vrij vieze garages volkomen verotte auto's in reparatie stonden. Sven zocht een MIG-apparaat, maar dat was nergens te vinden. Als andere optie gingen we naar de FIAT-garage voor een eventueel passend reserveonderdeel maar dat was er niet. Weer werden we ergens anders heen gereden en uiteindelijk kwamen we in een revisieshop terecht. Ook die had geen MIG maar wel mooie machines die door een trotse monteur werden getoond. De man die de rondleiding gaf was blij met onze interesse, Sven was blij met alle mooie machines en zei plotseling 'Met deze apparaten kan ik het fiksen!'. Dus ging Sven aan de gang, werd Rob met de brommergids terug naar garages gestuurd voor de verhoging en bleef Robin bij Sven voor het vertalen. De mannen daar bleken zeer vakkundig en het onderdeel werd perfect hersteld voor een gering bedrag. Toen kwam een telefoontje van Rob, het bleek dat hij een zeer slechte prijs had gekregen voor de lift van zijn wagen maar dat ze al waren begonnen. Robin wilde erheen voor heronderhandeling, maar het wachten was op de brommerman die met FOMbus ons erheen zou brengen. Toen die eindelijk aankwamen begon Robin alvast met foeteren op brommerman - die had moeten helpen met het maken van een betere prijs - en snel ging het weer naar het garagestraatje. Bij de garage vielen nog meer harde woorden en werd toch nog wat van de prijs afgehaald. In een betere stemming ging iedereen terug naar het hotel. Daar bleek men niet stil te hebben gezeten, de Kadettilacklep kon weer open en de schade aan flessen en frisdrankpakken bleek beperkt.

Tijd voor een rondleiding van een gids door de Medina van Fes voor 150 Dirham. Het gevoel dat je in een vaartuig zit in de Fata Morgana van de Efteling is zeer sterk aanwezig. We liepen door allemaal smalle steegjes waarbij de gebouwen zo dicht op elkaar staan dat lucht nauwelijks zichtbaar is.
20051130_0361t 20051130_0363t 20051130_0365t 20051130_0367t 20051130_0369t 20051130_0370t
20051130_0378t 20051130_0389t
20051130_0398t 20051130_0400t
20051130_0416t 20051130_0420t

Al die winkeltjes naast elkaar van een paar vierkante meter met mooie bewerkte houten deuren. Ze hadden van alles te koop, onder andere veel kleding, eten en drinken, stoffen, leer, specerijen, bewerkt hout, merkkleding (nep diesel), tapijten en dekens. Ook waren ze er ook schoenen aan het maken, en mensen waren draad aan het spinnen.

Het stonk er heel erg naar uitwerpselen van de vele zwaarbepakte ezels, arme beesten. Ook veel lijmlucht kriebelde onze neusgaten, niet van lijm snuiven maar van het maken van leren voorwerpen, zoals schoenen, tasjes, poefen, gilets en Fezs. De gids nam ons mee naar allerlei verkopers, veel handwerkarbeiders bleken daar tussen te zitten. In een van de kledingzaken werden Robin en ik gehuld in de nieuwste lokale mode, goed voor een fotosessie. En ze wilden natuurlijk het een en ander aan ons verkopen, hadden zij even pech. De gids werd er ook een beetje chagrijnig van, daar ging natuurlijk zijn commissie. Wij werden het intussen een beetje zat om van de ene verkoopdemonstratie naar de andere winkel te worden gesleept, en de gids werd te verstaan gegeven dat we dat niet meer wilden. Toen we even later weer tussen de schoenen en tassen terecht kwamen haakten een aantal van ons af, het bleek echter een mogelijkheid om uit te kijken over de leerfabriek - toch de moeite waard.

Eenmaal terug bij de garage was het tijd voor nog meer chagijn, nu wilden zij heronderhandelen. Dat ging niet door, waarop Robin als een zo harde onderhandelaar werd bestempeld dat hij een echte Berber zou kunnen zijn. Ook de gids was boos, want hij kreeg geen extra 50 dirham voor een taxi. En terug bij het hotel was de brommerman boos, omdat hij maar een honderdje kreeg voor zijn slechte diensten. Hij heeft het flink bont gemaakt en Robin met een slecht gevoel achtergelaten. Er werd gegeten in het hotel, een beetje chaotisch maar dat gaf niet.


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions