Big5 Sponsorlogo Oranjewoud
Sorry, this page is not available in EnglishSitemapLinks en Contact Home> Route> Vorige | Dag 1 | Volgende
20051126_0009t 20051126_0013t 20051126_0014t 20051126_0002t 20051126_0005t 20051126_0012t 20051126_0017t 20051126_0021t
Dag 1 za. 26 november 2005

Route
Amsterdam - Orléans

Quote van de dag
Hallo, met Robin. Met ons gaat alles goed. We zijn ongedeerd. Alexandra is alleen voor alle zekerheid ter controle bij het ziekenhuis, en onze auto is total loss gereden...

Verhaal
0700 uur. Vertrekdag! De wekker ging, opstaan en wakker worden. Dat viel nog vies tegen. Nog een laatste poging gewaagd om de omvormer te regelen, maar zonder succes – meteen doorgereden naar de NDSM. Daar stond driekwart van Groep 4 al in vol ornaat opgesteld. Piet was de eerste van de Team Kadettilac Fanclub die ons al op stond te wachten, ook hebben we alvast even uitgekeken naar de groepsgenoten waarmee we op het Forum inmiddels al vele pagina’s hadden volgeluld. FOMsport stopte naast ons, ThaCar was er al en Dreamworks stond er met een glanzende luxe wagen in een hoekje (deze leek te weinig op een barrel om in de rij te mogen). Al snel zwelde onze fanclub aan tot een fijne groep, Robert en Tiny waren er met koffie, Sandra maakte professionele foto’s en Georgine, Arga, Rob, Charlotte, René en Sander waren er om ons uit te zwaaien.

Er zijn nog een paar rondleidingen gemaakt langs de barrels, deels om onze vrienden en familie te laten zien wat voor schroothopen er allemaal meerijden, deels om nog even gauw wat groepsgenoten van het Forum ‘in real life’ te ontmoeten. Ook hebben we ‘onze’ Lilianedoos in ontvangst genomen, wat een enorm ding, dat hebben we ook maar op het Slaapdek gestald. Slapen onderweg zou nog wel eens een krappe bezigheid kunnen worden!

Na nog een korte toespraak door Macia was het tijd voor de tocht naar Hazeldonk, alles in colonne. De wagens werden gestart, de aanwezige sirene’s en andere muziekinstallaties aangezet en alle voertuigen baanden zich een weg naar buiten, tussen de uitzwaaiers door. Team LSD uit Groep 6 was dit keer ook van de partij en had het afzetten van het eerste kruispunt voor zijn rekening genomen.

De tocht naar Hazeldonk was vooral erg gezellig, vanwege het enthousiaste geklep over de bakkies, maar werd ook erg wit, vanwege de sneeuw! Tijdens de rit zagen we op verschillende plekken nog meer zwaaiers, en Hans (een goeie vriend en sponsor) kwam onze stoet, na een telefoontje, langsrijden. De via de bak verwittigde barrelaars toeterden hem vrolijk toe. Eenmaal in Hazeldonk Hans nog even gedag gezegd, terwijl de barrels in nu wat kleinere groepjes of individueel vertrokken. Het groepje op het Forum verzamelde “Parijsmalloten” (Dreamworks, FOMAutosport, Tha Car, Last Miles Solutions en de Kadettilac) ging als een van de laatsten ook tegelijk op pad en reed in colonne Belgie in. Onderwijl was het geouwehoer niet van de lucht, er bleek nog een hoop bij te praten. Toen eenmaal de nacht was ingevallen, er qua uitzicht weinig meer te beleven viel en ook het gelul uit de bak begon stil te vallen besloot Robin tot een eerste praktijktest van het slaapdek. Nog wat onwennig en dus vrij omslachtig tussen de voorstoelen door het bed in en toen en oogjes dicht, snaveltjes toe (eerst nog wel even op de bak verslag uitbrengen van de test – een verslag dat al gauw eindigde in stilte, test geslaagd).
20051126_1160f 20051126_1170f 20051126_1175f 20051126_1163f 20051126_1177f 20051126_1179f
20051126_1184f 20051126_1185f


Alexandra reed verder de nacht in, bestemming Parijs. De A1 was drie rijstroken breed en vrij stil, op onze vreemdsoortige colonne na. De Kadettilac sloot de rij, en toen een vrachtwagen werd gepasseerd liep het goed fout. Een plotseling steile helling deed de colonne vertragen en de Kadettilac had niet meer voldoende plek voor de vrachtwagen om er netjes tussen te kunnen. Alexandra liet zich terugvallen om dan maar achter de truck te kruipen. Echter, nog voor Alexandra haar afgebroken inhaalpoging weer achter de vrachtwagen kon eindigen was er een enorme klap van achter. Robin, die daar nog lag te maffen, sliep daar gewoon doorheen en werd pas wakker door het geschreeuw van Alexandra die uit alle macht probeerde de wagen weer onder controle te krijgen. De geleiderail werd vakkundig vermeden en de Kadettilac eindigde achterstevoren op de middelste rijstrook. Robin liet Alexandra de naderende voertuigen seinen terwijl hij voorover de voorstoel over de zijdeur uit tuimelde om de afgeslagen Kadettilac (op zijn sokken) naar de vluchtstrook te duwen. Alexandra was volledig over de rooie maar ongedeerd, Robin had wonderwel niets en probeerde de verderop gestopte groepsgenoten in te lichten, er achter te komen wat er in vredesnaam was gebeurd, of er politie e.d. onderweg was en of er andere betrokkenen waren die hulp nodig hadden. Er bleek slechts één ander voertuig te zijn betrokken, een kleine sportwagen die rokend, allerlei vloeistoffen lekkend en volledig geruineerd op de vluchtstrook stond. De chauffeur was gelukkig ook ongedeerd. De ambulance arriveerde snel en alle drie de betrokkenen werden volledig gechecked. Alexandra had hooguit een zere plek op haar rug maar werd dus meegenomen voor controle. Robin mocht om verzekeringsredenen niet mee maar bleef bij de Kadettilac, die zwaar beschadigd werd opgeladen door een pannewagen. De andere auto werd op de startmotor erbij gereden en onzacht (want total loss) aangekoppeld.

Bij de afrit stonden Dreamworks, Lastmile, FOM en ThaCar ons op te wachten, eerst moest nog wel even de tol worden betaald, en weer in colonne ging het naar het autobedrijf in Perron. De sportwagen ging direct naar de afdeling pakketjes, de Kadettilac moest eerst nog eens even worden bekeken door de Kadett-experts van FOM die echter weinig positief waren. De sleepchauffeur, die aanvankelijk Robin nog uitkafferde toen hij zijn kop stootte aan het geopende Kadettilac-portier, ontdooide en opende de werkplaats om de Kadettilac op de brug te zetten. Eric reed de wagen binnen terwijl Sven bij de ingang stond te springen “Sleutelen! Sleutelen!!!”. De Kadettilac ging de brug op en Robin schoot zowat vol toen hij acht man tegelijk onder de auto zag stappen die de gereedschapskarren plunderen (tot grote schrik van de sleepman) en in hoog tempo het herstel van de Kadettilac ter hand namen.

De chauffeur van de andere wagen voelde zich al behoorlijk lullig over dit ongeval, een duidelijk geval van kop-staart botsing, en dat werd nog erger toen hij hoorde over de rally, het doel en de voorbereidingen. De optie om dit voorval minnelijk te schikken is verkozen en de man heeft ter compensatie van de schade de eerste 750 euro voor ons barrel al opgebracht. Hiervoor moesten bij de lokale bank drie passen worden leeggepind, en werd het hele verhaal cash afgetikt. Daarna snel naar het ziekenhuis, want het verwachte goede bericht van Alexandra “ik ben helemaal in orde, kom me maar ophalen!” was inmiddels ook al binnen. Vervolgens reden we terug naar de werkplaats waar, nadat de Kadettilac door de sleepwagen voor een heel stuk was rechtgetrokken, weer een rijklaar barrel gereed stond. De zijdeuren met een flinke spanband tegen de carrosserie getrokken, de kieren dichtgeplakt met ducktape of dichtgekit met kit en de brandstoftank met een andere spanband onder de wagen strakgezet. En hoewel de Kadettilac een heel stuk anders klonk en een hoop extra trillingen van de motor doorgaf voelde hij goed aan op de weg, en ging de tocht gewoon verder richting Bordeaux. We waren door dit voorval inmiddels zoveel tijd verloren dat we helaas Parijs links moeten hebben laten liggen.

Tussendoor zijn we de Toubabs Rouges tegen het lijf gelopen, echter op zoek naar een slaapplek raakten we ze weer kwijt. Vlak voorbij Orleans hebben we nog even wat slaap gepakt in een Etapp-hotel, waar sommigen het een klein beetje later hebben gemaakt dan de rest (mbv een doosje wijn).


Onze reis van dag tot dag:

0|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40|41|42|43|44|45

Amsterdam-Dakar 2005 Webring (volgende) (vorige) (willekeurig) (alle sites) (toevoegen)
Sponsorlogo BentleySponsorlogo eFocus (3K)Sponsorlogo Kader BV (3K)Sponsorlogo Bouw en InfraSponsorlogo Bouwfonds FortisSponsorlogo Redesigners Sponsorlogo Profile TyrecenterSponsorlogo Unimecs

© Robin Bongers en Alexandra de Kock - team #1426 - aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend The Elephant: Dreamworks The Buffalo: Tha Car The Big Five The Lion: FOMautosport The Leopard: TeamKadettilac The Rhinoceros: LastMileSolutions